Sunday, November 21, 2010

Pengalaman terbukti Memacu Perubahan


(Undilah Azizi untuk Kualiti, Nafas Segar, dan Perubahan PCM)

Setiap orang adalah pemimpin, setiap orang mempunyai idea-idea, setiap orang ingin membawa perubahan, namun yang membezakan antara setiap pemimpin ini adalah ilmu pengalaman dan kepimipinan.

Mengapa Pengalaman dan Kepimpinan amat diperlukan

1. Sir Alex Ferguson sendiri sebelum menjadi Manager utk Manchester United, beliau sendiri adalah pemain bola dan pernah mengurus beberapa kelab termasuk skuad bola sepak negara beliau sendiri. Dengan ilmunya dalam bola sepak, pengalamannya dalam bermain dan mengurus serta kepimpinannya selaku seorang manager telah melonjakkan nama beliau dan Manchester United sendiri. Lihatlah Manchester United sekarang!!

2. Tun Dr Mahathir beliau sendiri sebelum menjadi Perdana Menteri, naik beberapa anak tangga. Tidak terus ke Puncak. Beliau adalah seorang Menteri Pelajaran, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Perdagangan dan Perindustrian sebelum menjadi Perdana Menteri Malaysia. Ini menunjukkan penting bagi seorang pemimpin menimba pengalaman dalam kepimpinan, pengurusan, kefahaman dalam gerak kerja, pengolahan idea dan cadangan sebelum menjadi seorang yang benar-benar berkaliber. Sehinggakini, walaupun sudah meletakkan jawatan, pandangannya tetap diambil.

3. Keterlibatan Anwar Ibrahim dalam kepimpinan ABIM dan UMNO menjadikan beliau seorang tokoh Malaysia yang amat disegani di Malaysia malah seluruh dunia. Beliau memegang beberapa Kementerian sebelum menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Beliau bersama-sama Mahathir memacu Malaysia ke arah negara moden.

Beliau terus memacu perubahan meskipun berada di dalam kelompok pembangkang. Kerana ketokohannya, pengalamannya dan kepimpinannya sehinggakini beliau terus disegani oleh penyokong dan musuh, ditakuti oleh pihak musuh. Beliau juga diyakini oleh Pakatan Rakyat untuk dilantik menjadi Perdana Menteri selepas Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan Malaysia.

4. Arwah Dato' Fadzil Mohd Noor menuntut di Mesir. Beliau memegang jawatan sebagai Setiausaha Penerangan ABIM, kemudiannya Timbalan Presiden ABIM.

Di dalam PAS, sebelum menjadi Presiden PAS menggantikan TG HJ Yusof Rawa, beliau menjawat Naib Presiden PAS dan Timbalan Presiden PAS.

Malah, meskipun adalah seorang yang memegang teguh prinsip Islam dan secara terang-terangan menzahirkan Islam. Beliau diberi kepercayaan menjadi Ketua Pembangkang kepada ahli-ahli parlimen pembangkang yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama.

Menunjukkan ilmunya dalam Islam, kepimpinannya dan pengalamnnya dalam menguruskan organisasi menjadikan beliau mampu melonjakkan nama PAS dan beliau sendiri malah mengorak satu corak baru dalam politik malaysia dengan terlibat dalam penubuhan PKR dan kewujudan pakatan pembangkang.

Azizi Md Jusoh

1. Ketua Pengawas semasa di Tahun 3 untuk sesi petang.
2. Ketua Pengawas semasa di Tahun 6
3. Ketua Pelajar dan Ketua Asrama semasa di sekolah menengah
4. Pengerusi Nadi Tarbiyah Pelajar, Kolej Matrikulasi Melaka 07/08
5. Ajk Unit Pembangunan Insan 08/09
6. Ketua Unit Pembangunan Insan 09/10
7. Pemangku Pengerusi PCM (musim panas)


Pengalaman dalam pelbagai organisasi? ya!
Kepimpinan sudah terbukti? ya!Kemampuan membawa perubahan?? Sudah pasti!!!


Undilah Azizi untuk Nafas Baru dan Perubahan
Kualiti, Kebajikan dan Kebebasan

PCM for All

http://mafiasoleh.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment