Thursday, November 25, 2010

Kenapa Saya Sokong Azizi ?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sejak  umumnya mengetahui siapakah calon –calon pimpinan untuk PCM sesi 10/11, dinginnya Mansurah telah dihangatkan dengan pelbagai ragam mahasiswa/i, masing-masing cuba berkempen untuk calon pilihan hati. Esok, tarikh pembuangan undi. Sehingga saat ini pun, masih ada yang berusaha untuk meraih undi,lebih-lebih lagi  CALON PENGERUSI PCM 10/11. Kenapa? Kerana PENGERUSI ITULAH YANG BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEGALA YANG BERLAKU PADA AHLI PCM, jika sesuatu yang melanda komuniti pelajar perubatan di  Mansurah, orang pertama yang akan dicari ialah PENGERUSi.

MAAF, sekiranya selepas ini artikel akan menjadi panjang, dan saya merayu, pada anda sebagai salah seorang yang akan membuang undi  membaca sampai habis apa yang saya akan tuliskan DENGAN TENANG. 

 3R vs 3K

Mungkin ramai yang tertanya-tanya, siapalah saya untuk memperkatakan tentang calon pengerusi PCM 10/11. Saya bukan exco PCM, tidak pernah menyandang mana-mana jawatan tertinggi PCM, TAPI, mungkin pandangan saya akan diambil kira jika saya memberitahu kalian, saya punya PENGALAMAN bekerjasama dengan salah seorang CALON PENGERUSI PCM 10/11, saudara MOHD ASHRAF SHABADIN. Saya di taklifkan untuk menjadi TIMBALAN KETUA LAJNAH PENYELIDIKAN & PERANCANGAN (P&P)  di bawah unit akademik PCM sesi 09/10, dan TIMBALAN PENGARAH TUTOR  merangkap penolong kepada saudara MOHD ASHRAF SHABADIN.
Tetapi, malangnya saya belum diberi kesempatan untuk berkerjasama dengan saudara AHMAD AZIZI MD JUSOH,  JADI, anda fikir, siapa yang saya akan sokong? Jika ikutkan logik akal, pasti saya akan memilih KETUA SAYA SEBAGAI PENGERUSI, bukan?

Teringat  kembali, malam sehari sebelum hari pengenalan calon, saya menukar status YM, mempamerkan sokongan pada calon pengerusi  pilihan hati, sudah diagak, ramai yang ‘menghentam’ saya, saya di ‘brainwash’ dan seolah-olah memaksa saya mengubah fikiran, sebab apa? SEBAB SAYA MENYOKONG 100% AHMAD AZIZI MD JUSOH MENJADI PENGERUSI PCM SESI 10/11, bukan KETUA SAYA.
  Saya tidak kisah dengan apa jua kutukan atau pernyataan kalian dengan pegangan saya ini, mungkin tika waktu itu, ada sahabat memberitahu tindakan saya kurang rasional, atas sebab pengenalan calon belum dilakukan, di tambah pula dengan REKOD TIADA PENGALAMAN bekerja dengan AHMAD AZIZI MD JUSOH, menampakkan sedikit berat sebelah disitu, saya diam, dan ambil keputusan untuk terus diam.


AZIZI TETAP CALON PENGERUSI PCM 10/11 PILIHAN SAYA

 AZIZI lebih layak jadi PENGERUSI PCM 10/11, itu kata hati saya. Untuk menyakinkan keputusan saya itu tepat, saya ada membuat sedikit ‘homework’. Terlalu ramai  yang memperkatakan tentang kelebihan AZIZI, kelemahan AZIZI? Sangat susah nak dengar, tapi, saya masih perlukan sebab kukuh menyokong kenapa saya pilih dia jadi pengerusi PCM 10/11. 

Ketika dalam perjalanan untuk sesi pengenalan calon, saya masih lagi bertanya pada sahabat saya, “betul ke tak ni pilihan yang saya buat?, saya harap AZIZI tak mengecewakan saya dan penyokongnya yang lain, takut manifesto yang AZIZI bentangkan bakal mengecewakan saya”

  Usai habis sesi pengenalan calon pengerusi, saya TERSENYUM PUAS, ALHAMDULILLAH, ALHAMDULILLAH, ALHAMDULILLAH. INSYAALLAH, manifesto AZIZI menyakinkan saya yang saya tak silap menilai dan memilihnya sebagai PENGERUSI PCM 10/11.

PENGALAMAN vs. PERTAMA KALI

YA! PENGALAMAN menjadi faktor penting kenapa saya memilih AZIZI, ada yang berkata “ ala, orang lain macam izzat kamal boleh je jadi pengerusi for the first time.”  ya, tak dapat saya nafikan. Tapi sewaktu PCM di bawahnya, hanya lebih kurang 300 pelajar perubatan yang belajar di Mansurah ini, EMPAT KALI GANDA KURANG DARI SEKARANG, sekarang? Bilangan pelajar hampir mencecah angka 1200 lebih. Yang punya pelbagai ragam, pelbagai kerenah, pelbagai corak hidup, pelbagai masalah, kita BUKANNYA robot yang boleh diprogramkan dengan satu pemikiran yang sama. Jika kita robot yang sedemikian, maka pengalaman bukanlah menjadi isunya. PENGALAMAN lah yang mengajar seseorang itu untuk berhadapan dengan pelbagai ragam orang, pelbagai kerenah dan pemikiran. Dengan pengalaman, seseorang pemimpin itu tahu bagaimana mahu mendekatkan diri dengan orang bawahannya, KALAU TAK BOLEH GUNA CARA A, AKAN ADA PLAN B.

Skop pengalaman itu luas bagi saya untuk diterjemahkan, dan paling penting pengalaman dari segi pernah berdepan dengan setiap masalah yang melanda PCM, tidak kira unit apa pun. Ada yang bertanya, “Macam mana nak tahu masalah-masalah PCM yang lain?”  

TIDAK ADA JALAN LAIN UNTUK TAHU MASALAH-MASALAH DALAMAN PCM SELAIN ANDA JADI EXCO TERLEBIH DAHULU BUKAN DENGAN MENJADIKAN EXCO PCM SEBAGAI SAHABAT RAPAT ANDA, ANDA AKAN TAHU SEGALANYA TENTANG MASALAH ATAU HAL-HAL DALAMAN PCM.

 Renung-renungkan pernyataan diatas, maksud menjadi exco = bukan menjadi pengerusi terus, tetapi exco biasa, sebab dari situ, anda dapat develop bakat kepimpinan anda dan pada masa yang sama dapat tahu selok-belok, pembawakan PCM yang sebenar…

Malah, suka saya memetik kata-kata saudara AHMAD AZIZI MD JUSOH, semasa sesi pengenalan calon.
“ Cuma apa yang saya nak tekankan ialah kita nak bawa kualiti dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan oleh PCM, kenapa saya sebut macam ni? SEBAB SETIAP TAHUN KEBANYAKAN AJKT-AJKT AKAN MERANCANG BERMACAM-MACAM AKTIVITI YANG AKAN DITULIS, BANYAK SANGAT AKTIVITI. TETAPI SEBAGAI SEORANG PELAJAR PERUBATAN, MASA KITA TERHAD, SETIAP MASA KITA ADALAH MASA YANG BERHARGA. Jadi, seorang yang menjadi ajkt sebagai perancang, dia perlu memilih aktiviti yang benar-benar berkualiti, untuk apa?? UNTUK BERI KESAN PADA AHLI PCM SENDIRI.”

Saya ingin bertanya kepada kalian , dari mana AZIZI boleh terfikir untuk memperkatakan tentang ini melainkan dari sebuah PENGALAMAN. 

AZIZI sendiri merupakan pelajar perubatan, merangkap ketua unit UPI, mengakui, tidak punya banyak waktu, sedar akan hal itu, namun masih mampu lagi untuk berkorban masa, tenaga, duit, meskipun apa yang dilakukan tidak akan dapat apa-apa upah dari manusia.

Malah, tak keterlaluan bagi saya untuk menyatakan, PENGALAMAN PALING BERHARGA buat AZIZI dalam mempersiapkan diri untuk menjadi PENGERUSI atau apa jua jawatan ialah ketika dilantik untuk menjadi PEMANGKU PENGERUSI PCM pada cuti musim panas yang lalu. Sikap tenang yang ada pada AZIZI, ketika program SINAR ’10, amat-amat memberi kesan pada sesiapa yang mengenali beliau, sekaligus menjadi BONUS pada beliau dalam membina ‘networking’ dengan persatuan –persatuan lain.

PENGISLAHAN vs. PERUBAHAN

Sebelum saya menulis, saya membaca terlebih dahulu manifesto yang dibawakan oleh kedua-dua calon pengerusi, 3R oleh saudara MOHD ASHRAF SHABADIN dan 3K oleh saudara AHMAD AZIZI MD JUSOH. Bagi saya, kedua-duanya membawa manifesto yang hampir sama. TAPI tetap ada perbezaan.
Saya tertarik pada salah satu ‘3K’ yang AZIZI bentangkan, KUALITI.

“KUALITI yang saya nak bawakan, kerana apa yang saya nampak PCM sudah mempunyai asas-asas dalam melakukan setiap kerja yang dilaksanakan dalam PCM, seperti aktiviti-aktiviti dalam sukan, kebajikan, akademik, dan sebagainya. Cuma apa yang saya nak tekankan ialah kita nak bawa kualiti dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan oleh PCM, kenapa saya sebut macam ni? SEBAB SETIAP TAHUN KEBANYAKAN AJKT-AJKT AKAN MERANCANG BERMACAM-MACAM AKTIVITI YANG AKAN DITULIS, BANYAK SANGAT AKTIVITI. TETAPI SEBAGAI SEORANG PELAJAR PERUBATAN, MASA KITA TERHAD, SETIAP MASA KITA ADALAH MASA YANG BERHARGA. Jadi, seorang yang menjadi ajkt sebagai perancang, dia perlu memilih aktiviti yang benar-benar berkualiti, untuk ape? UNTUK BERI KESAN PADA AHLI PCM SENDIRI”

Setuju dengan AZIZI, bahkan saya yang menjadi ajk kecil unit akademik juga merancang pelbagai aktiviti-aktiviti untuk kalian, tetapi tak semuanya berjalan seperti yang dirancang. Pokoknya, biar kurang dari segi kuantiti, tapi meningkat dari segi kualiti. Perlu diingat, tujuan utama kita disini ialah untuk menuntut ilmu perubatan yang umumnya tahu memang menuntut banyak masa untuk belajar, mana mungkin kita dapat buat aktiviti yang banyak? Baik lantik pegawai khas saja. INGAT! Kita PELAJAR, BUKAN PEGAWAI!!!
Perubahan  yang menjadi ‘main point’ dalam manifesto saudara MOHD ASHRAF SHABADIN. Jujur saya sangat bersetuju dengan perubahan yang dikatakan oleh beliau. Tapi tidak bermakna saya menyokong beliau untuk menjadi PENGERUSI. Seorang sahabat saya merangkap exco PCM, menyatakan, kebanyakan idea-idea saudara ASHRAF cadangkan, telah pun dibincangkan di meja pimpinan tertinggi PCM, Namun, terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab tertentu. Sebab itulah saya TEKANKAN sekali lagi betapa pentingnya menjadi ‘orang bawahan’ terlebih dahulu, bukan terus jadi pengerusi. 

Dan  ini pendapat peribadi saya sendiri, jika PCM perlukan perubahan sekalipun, tidak bermakna dan tidak perlu PENGERUSI juga perlukan perubahan dengan cara, kerusi PENGERUSI itu disandang oleh muka baru. Contohnya, lihat saja calon-calon AJKT PCM ikhwah dan akhwat, rata – rata muka baru, tak kan tak ada idea baru dari meraka, walaupun seorang? Apa yang penting , PENGERUSI HARUS ADA PENGALAMAN.

PENGORBANAN
Saya terkedu bila membaca artikel tulisan saudara MOHD ZAIM ABDULLAH
Si Azizi Jusoh, sudah hampir 3 tahun tidak pulang ke Malaysia, dan setiap tahun, di setiap cuti summer. Dia tak pernah terlepas menjadi ajk itu ajk ini. Itu contoh semangat yang luar biasa. Tak ramai yang sanggup menjadi ajk berulang-ulang kali dalam tempoh cuti yang paling berharga untuk rehat. Jadi ajk atau exco bermakna anda akan kehabisan wang, penat dan sebagainya.” 

Dan yang terbaru terlibat dalam PSMB, sudah banyak kali AZIZI menyambut junior baru.
Dan satu perkara yang buat saya tak silap memilih AZIZI sebagai pengerusi PCM 10/11 ialah, keterlibatan beliau dalam PSMB, serta dalam pada masa yang sama merangkap pemangku pengerusi, dan paling penting dia juga terpaksa mengambil peperiksaan dur thani, yang saya kira jarak waktu exam dan PSMB, amat dekat!! 

JIKA saya dan anda semua berada di tempat AZIZI, sanggupkah anda melakukan perkara yang sama? Sudahlah baru saja berhempas pulas menjawab exam, kemudian terpaksa masuk meeting untuk PSMB, dan terpaksa berkorban duit, tenaga, masa hanya untuk junior yang dia sendiri tidak pernah bersua muka!!
SEBAB ITU ADA YANG KATA AZIZI NI, 1 DALAM 10 !!! SAYA SETUJU!!

Namun apa yang paling penting, kuatnya pegangan agama si PENGERUSI itu menjadi asbab saya memilih AZIZI, usah dipertikaikan, tengok saja bila dia mengepalai unit UPI yang memang dianggap salah satu unit berat dalam PCM. NAMUN TIDAKLAH BERMAKSUD SAYA TIDAK MENYOKONG MOHD ASHRAF SHABADIN ATAS SEBAB DIA TIDAK KUAT AGAMA@ BARU NAK KENAL ISLAM!!
 
SIAPA KATA BEGITU?  Saya yang bekerja dengan dia, saya tahu gerak kerja MOHD ASHRAF SHABADIN macam mana. Di setiap kali meeting kami, pasti dimulai dengan tazkirah , disertakan dengan ayat al-quran atau hadis yang dihafalnya. 

Jadi, pada sesiapa yang membuat tuduhan tak berasas seperti diatas, saya harap anda sedar anda silap, dan ingatlah siapa kita nak mengukur taqwa seseorang itu? Hanya ALLAH saja yang dapat menilai taqwa seseorang.

Akhir kalam, undilah dengan bijak, jangan diundi seseorang itu dengan hanya sebab dia bijak, pandai bercakap, cakapnya dengan penuh yakin, atau sebab tak nak calon bukan pilihan naik.UNDILAH CALON PILIHAN ANDA ATAS DASAR KEFAHAMAN. FAHAM TENTANG PEMBAWAKAN PCM.
Kerana andalah yang bertanggungjawab dengan undi anda!! Jika calon pilihan anda naik, jangan dibiar dia keseorangan memerah tenaga untuk merealisasikan apa yang dijanjikan, tapi ANDA JUGA harus turun padang, membantu dia supaya dapat dibuktikan pilihan anda itu TEPAT!
Maaf andai tiap kata-kata yang saya tuliskan, membawa kepada ketidakpuasan hati kalian.


Yang mengharap,
ILLANI BINTI RIZA,
TAHUN 4 PERUBATAN KONVENSIONAL,
TIMBALAN KETUA LAJNAH P&P UNIT AKADEMIK 09/10 ,
TIMBALAN PENGARAH TUTOR





No comments:

Post a Comment