Thursday, November 25, 2010

Pengerusi VS Exco

Gerak kerja pengerusi dan exco-exco unit sangat berbeza sebenarnya.
Kerja-kerja untuk memikirkan aktiviti-aktiviti yang akan dilaksanakan oleh PCM pada sesi kepimpinan anda adalah lebih merujuk kepada gerak kerja dan bidang tugas exco setiap unit.

Pelaksanaan atau pembatalan sesuatu program dan aktiviti itu adalah berdasarkan kemantapan dan jentera bekerja dalam unit tersebut. Keputusan ini diambil setelah penelitian terhadap kualiti dan keberkesananannya difikirkan bersama diantara pengerusi, barisan majlis tertinggi dan sahabat sebaris dengan kalian dalam tampuk kepimpinan.
Oleh hal yang demikian, untuk pembaharuan, pembatalan dan idea mewujudkan aktiviti yang baru itu lebih kepada gerak kerja seorang exco sebenarnya.
Bagaimana dengan pengerusi?? Tidak berperanankah dalam hal ini?
Mereka lebih tertumpu kepada perkara dasar.

Maksudnya bagaimana??

Individu bergelar pengerusi perlu berfikir perkara dasar persatuan yang mana perkara dasar ini perlu diterapkan dalam setiap gerak kerja unit agar dapat menghasilkan sinergi yang mantap bagi mengukuhkan persatuan PERUBATAN yang kita dokongi ini.

Sebagai contoh:

Dasar kebajikan : maka setiap unit perlu merancang aktiviti yang mampu memberi kebajikan yang maksimum kepada ahli. Kebajikan tidak tertumpu kepada unit kebajikan semata-mata; seperti menghulurkan sumbangan TKS, menziarahi ahli sakit dan membantu pengurusan ke lapangan terbang sahaja. Keperluan ahli dalam akademik, kerohaniaan, sosial dan hiburan juga dikira sebagai kebajikan kepada ahli.

Maka, kualiti setiap aktiviti yang dijalankan itu perlulah diteliti semula. Adakah ia masih relevan dilaksanakan ataupun tidak berdasarkan keberkesanan terhadap ahli yang kita sama-sama maklum mempunyai kekangan masa yang tinggi dalm kehidupan selaku pelajar perubatan.

Lalu, pengkualitian yang akan dilaksanakan lebih banyak tertumpu kepada mereka yang pernah melalui saat-saat percubaan program baru dilaksanakan. Jelas di sini PENGALAMAN secara langsung dalam gerak kerja sesi lalu lebih membantu menguatkan persatuan ini.
Sekali lagi di tegaskan,tugas pengerusi adalah berfikir perkara dasar persatuan. Pembawakan dasar persatuan pada sesi anda akan memberi idea kepada unit-unit dibawah kalian untuk berfikir aktiviti tahunan masing-masing. Samada perlu meneruskan aktivit lama ataupun tidak, dan pengerusi bertindak berfikir bersama exco-exco unit terhadap kualiti aktiviti sesi lepas dan objektif program baru yang bakal dilaksanakan, adakah ia bakal merealisasikan dasar dan pembawakan PCM pada sesi anda.

DASAR dan PEMBAWAKAN

Perkara dasar ini pula bukanlah satu perkara mudah. Dasar juga boleh dikatakan pembawakan dalam persatuan.

Tahun demi tahun, wajah-wajah pengerusi PCM berubah. Pembawakan juga berbeza, pelbagai pembaharuan yang cuba dilaksanakan dan dari sesi ke sesi. Saya dapat merasai perbezaan itu.

Berfikir perkara dasar dapat dihasilkan dengan memerhatikan pembawakan barisan pimpinan pada sesi lalu yang belum mampu dipraktikkan oleh pemimpin lepas dan perlu diperkasakan pada sesi pimpinan kalian.

Sekali lagi, perlu saya nyatakan, pada mereka yang bakal bergelar Pengerusi ;PENGALAMAN semasa berada dalam barisan exco LEBIH MAMPU DAN TEPAT dalam memerhati keadaan pada barisan exco( yang mana mereka ini turut sama berfikir untuk gerak kerja unit lain sebelum ini) dan keadaan ahli agar mampu mencerna idea untuk menghasilkan perkara dasar dan pembawakan pada sesi kalian.

Kehadiran penasihat dan exco kekal adalahuntuk membantu tugas pengerusi. Mereka juga punya portfolio tersendiri yang perlu difikirkan. Maka seorang pengerusi itu mestilah berkelayakan dan mengetahui bidang tugasnya yang sebenar. Dan kehadiran sahabat sebaris dengan anda adalah untuk membantu urusan sampingan anda, bukan melaksanakan tugas utama anda.

BERPRINSIP DALAM BEKERJA

Prinsip dan dasar SEOLAH-OLAH perkara yang sama, hakikatnya punya perbezaan.
Prinsip adalah tunjang kekuatan persatuan.

Apa yang perlu ada dalam jiwa seorang pengerusi ini adalah berprinsip dalam berpersatuan.
Apakah prinsip seorang yang mengakui dirinya Islam?

Jawapannya :Rukun Islam dan Iman, maka berpegang pada prinsip ini boleh memandu kita untuk meletakkan batas-batas perbuatan yang boleh dilaksanakan mahupun tidak.
Perumpamaanya begitu dalam berpersatuan.

Berprinsip dalam gerak kerja adalah 'guideline' kepada kita apakah perkara yang boleh dilaksanakan dan tidak boleh dilaksanakan untuk menjamin survival PERUBATAN 10 tahun akan datang atau lebih dari itu. Prinsip ini bukanlah pembawakan prinsip peribadi ke dalam persatuan, tetapi ia adalah prinsip persatuan yang mutlak dimana ia perlu diguna pakai dalam sebarang gerak kerja.

Prinsip inilah yang mampu memandu seorang ketua pimpinan untuk mengambil tindakan dan keputusan yang mungkin boleh dipengaruhi oleh pihak lain yang cuba mendapatkan keuntungan dari kalian tetapi sebenarnya memberi kemudaratan kepada persatuan PERUBATAN yang kita dokongi dan sayangi selama ini. Berprinsip dalam gerak kerja persatuan membolehkan anda mengambil keputusan yang boleh menguatkan dan mengukuhkan persatuan PERUBATAN Cawangan Mansurah ini.

Di sini lah berlaku sedikit salah faham dengan mengatakan pembawakan setiap pengerusi itu sama sahaja setiap tahun. Hakikatnya berbeza, tahun demi tahun terdapat pelbagai masalah yang perlu diselesaikan menyebabkan cara pembawakan sestiap sesi itu pastinya berubah.
Apa yang dilihat tidak dapat diubah itu adalah BERPRINSIP dalam persatuan kerana berfikir untuk PERUBATAN untuk jangka masa yang panjang walau pengerusi persatuan ini telah kembali ke tanah air, tetapi ia masih relevan untuk generasi baru akan datang. Mungkin juga cucu atau cicit kepada pengerusi bakal menjadi peneraju PCM suatu hari nanti!!

Berfikirlah wahai kedua-dua calon pengerusi dan semua calon exco yang saya hormati, anda masih belum dibebankan dengan amanah ini. Setiap langkahan adalah langkahan bernilai buat kami.

Buat seluruh ahli PCM, berfikir sejenak sebelum mengundi.

Perkongsian ini adalah sedikit perkongsian PENGALAMAN yang di alami.

Wallahu 'alam.

Aku yang menyayangi PCM,

Syamilah Mohamad

PERUBATAN punya identity tersendiri

No comments:

Post a Comment